dnes je 22.10.2024

Input:

11. lekcia: Evidencia pracovného času zamestnancov

9.10.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11. lekcia: Evidencia pracovného času zamestnancov

Teoretický základ

Evidencia pracovného času zamestnancov je upravená zákonom č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov. Ten vo svojom  § 99 stanovuje povinnosť zamestnávateľa viesť evidenciu:

  • pracovného času – časový úsek, v ktorom je zamestnanec k dispozícii zamestnávateľovi, vykonáva prácu a plní povinnosti v súlade s pracovnou zmluvou,

  • práce nadčas – práca nad určený týždenný pracovný čas vyplývajúci z vopred určeného rozvrhnutia pracovného času a vykonávaná mimo rámca rozvrhu pracovných zmien,

  • nočnej práce – práca vykonávaná v čase medzi 22. hodinou a 6. hodinou rannou,

  • aktívnej časti pracovnej pohotovosti zamestnanca – čas, keď zamestnanec počas pracovnej pohotovosti vykonáva prácu (považuje sa za prácu nadčas),

  • neaktívnej časti pracovnej pohotovosti zamestnanca – čas, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na pracovisku (považuje sa za pracovný čas) alebo na dohodnutom mieste mimo pracoviska (nezapočítava sa do pracovného času) a je pripravený na výkon práce, ale prácu nevykonáva.

V rámci evidencie dochádzky musí byť zaznamenaný začiatok a koniec časového úseku, v ktorom zamestnanec vykonával prácu alebo mal nariadenú, dohodnutú pracovnú pohotovosť.

Zákonník práce priamo nedefinuje spôsoby evidencie pracovného času. Necháva to na zamestnávateľovi, aký spôsob si zvolí, pričom musí preukázať správnosť údajov a jej prehľadnosť. V súčasnosti existujú dve možnosti vedenia evidencie pracovného času:

  1. Papierová,
  2. Elektronická.

Elektronickú formu